Reisverslag 2004-2005

17 december 2004 t/m 16 januari 2005

17-19 december
Reis naar Nieuw-Zeeland via Londen, Singapore en Sydney naar Christchurch waar we 19 december in de loop van de middag aankomen.
We verblijven in een hotel in Christchurch, buiten het centrum. Prima kamers, met koelkastje, altijd handig. We gaan vroeg naar bed, 20.30, en slapen door tot 8 uur ’s morgens. Dankzij de in-flight entertainment hebben we absoluut geen last van een jetlag!

20 december
We gaan te voet Christchurch een beetje verkennen. Het weer is prima, licht bewolkt, lekker windje, prima! We komen (per toeval) in een klein straatje terecht, waar een klein kaartenwinkeltje zit. Ze verkopen allerlei oude landkaarten. De winkel is helaas gesloten maar na een tijdje voor de etalage te hebben staan lekkerbekken, gaan ineens de sloten van de deur en mogen we binnen gaan kijken. Hier vinden we een kaart van Nieuw-Zeeland uit 1880. Na een tijdje dubben besluiten we hem te kopen en op te laten sturen naar Nederland. Een prima cadeau voor onszelf voor in het nieuwe huis!!
’s Avonds gegeten bij 1 van de vele Indiase restaurantjes.

21 december
Camper vandaag opgehaald,  bij het vliegveld Van Christchurch in de buurt. Prima nieuwe camper, zelfde ongeveer als in 2001, alleen net iets luxer afgewerkt. We krijgen stoelen mee, prima geregeld weer allemaal. Vervolgens op weg naar een supermarkt. Flink wat spullen ingeslagen. We besluiten om via Arthur’s Pass richting de westkust te rijden. Het moet een mooie tocht worden, maar helaas, net voor de pass begint, begint het enorm regenen en het houdt ook niet meer op. Jammer……Na een kilometer of 257 komen we in Hokitika aan. Saai dorp, wel mooi aan het strand. Toeristische plaats ivm de Jade-fabriek die hier gevestigd is. ’s Avonds lopen we naar het strand en schieten een aantal schitterende plaatjes van de zee en de ongelofelijk mooie luchten. Camping stelt niets voor, ziet er beetje shabby uit. Niet schoon.

22 december
Op weg, langs de kust, naar het zuiden, richting Haast. Mooie tocht, alleen jammer van het weer…het regent de hele dag. Onderweg gestopt bij Franz Joseph Glacier. We lopen naar de voet van de gletsjer, eerst door een soort tropisch regenwoud, vervolgens door het ruige, platte gedeelte aan de voet van de gletsjer. Helaas ligt een groot deel van de gletsjer in de wolken. Echt warm is het niet, maar het is zeker de moeite waard. We zien een hoop mensen de gletsjer beklimmen, leek ons niet echt verantwoord met dit weer. We lopen weer terug en rijden verder richting Haast. We vernachten bij een Motor Inn, niet gezellig, wel functioneel. Vandaag 362,5 km gereden

23 december
We rijden via Francton naar Queenstown. Onderweg gaan we in Whanaka naar puzzlingworld. Erg leuk, prima bezigheid met dit weer, want het laat ons ernstig in steek, ook vandaag weer. Na puzzlingworld rijden we door naar Queenstown. We waren van plan om een ballonvlucht te maken vanuit Queenstown over de alpen, maar het zit niet mee. Ze liggen, door het slechte weer, al een paar dagen achter en met een beetje mazzel en goed weer, kunnen we over 4 dagen mee……Daar hebben we helaas geen tijd voor. Net buiten Queenstown overnachten we op een drassige camping, maar wat wil je ook met deze herfst…. Vandaag 224,5 km gereden.

24 december
Vandaag op weg naar fjordland. We rijden naar Te Anau, de laatste stop voor de weg naar Milford Sound, en besluiten om voor morgen een boottocht te boeken dwars door de fjorden richting de Tasmaanse zee. In de hoop op goed weer, want het blijft een gok. We rijden richting Milford Sound en het is schitterend weer. Mooie tocht door de bergen. Wel nog her en der sneeuw, maar een schitterende natuur! Onderweg nog een tamme Kea gezien…mooi beest…maar daar wil je geen ruzie mee hebben! Eenmaal in Milford Sound aangekomen weten we weer helemaal waarom we hier naar toe wilden…..we genieten enorm van het schitterende uitzicht, het ziet er precies uit als in de reisgidsen…Mitre Peak ziet er echt super gaaf uit, hij rijst als een enorme mijter uit het water……wat een uitzicht….
We overnachten op de enige camping die Milford Sound rijk is. Aan een kabbelend bergbeekje. Het enige nadeel waren de sandfly’s, dus ondanks het lekkere weer, van top tot teen ingepakt. Wel raar, Christmas Eve vieren aan de andere kant van de wereld. En belangrijker: in het zonnetje! We hebben vandaag 281 km gereden.

25 december
We melden ons om 10 uur bij de drie-master, een groot zeilschip. Onderweg zien we echt de mooiste dingen. Schitterende, metershoge watervallen, zeerobben die heerlijk in het zonnetje liggen, helderblauwe baaien en een uitgestrekte zee. Voor geen goud willen missen. Het was wel wat fris op de boot, maar het zonnetje scheen de hele boottrip!
Weer terug in de haven besluiten we richting Invercargill te rijden. Één klein dingetje over het hoofd gezien……tanken gaat lastig op 1e kerstdag. We rijden door, denken bij het tankstation in Te Anau: dit redden we nog wel, en rijden stug door….niet handig achteraf, want dat was het laatste tankstation dat open was. We rijden uiteindelijk Tuatepere binnen, waar wel een tankstation zit, maar dat is nog 4 dagen dicht……gelukkig blijkt er verder in het dorp nog een tankstation te zitten en deze is wel open de 26e. We overnachten op een simpele camping, gaan lekker aan de borrel en koken in de gezamenlijke keuken. De meegebrachte kerstkransjes smaken prima en zo is het toch een beetje kerst. Vandaag 219 km gereden.

26 december
Om 10 uur rijden we richting de benzinepomp. Gelukkig is hij open en er gaat ruim 50 liter in…..dit hadden we niet meer gered tot Ivercargill! We rijden richting het zuiden en vervolgens langs de zuid-oost kust richting Dunedin. Onderweg stoppen we aan een baai en tot onze verbazing loopt daar een tamme pinguin op de rotsen. Meneer blijft netjes zitten voor de fotoshoot. Grappig beest. De route die we verder willen afleggen wordt gestoord door omleidingen wegens overstromingen…….Aangekomen in Dunedin doen we het kerstdiner nog even over in een gezellige tent in het centrum. Dit waren we gisteren al van plan, maar er was niets te beleven in Tuatepere. Voor de overnachting rijden we het schiereiland op, naar Portobello. Leuke kleine camping, met een lieve kater die gewoon even kwam buurten. Helaas is het wel weer gaan regenen. Vandaag 398 km gereden.

27 december
Vandaag wakker geworden met een strak blauwe lucht. Hopen dat het zo blijft. We rijden naar de kop van het schiereiland naar een albatrossen rots. We krijgen een rondleiding en boven op de rots kunnen we ze dan ook in het echt bewonderen. Enorm grote beesten, super om te zien. We vervolgen onze route naar een kasteel op 1 van de bergtoppen van het schiereiland. Ziet er niet uit als de kastelen welke we gewend zijn in Frankrijk, maar is zeker de moeite van het bezoeken waard! We rijden het schiereiland weer af en nemen een wit kustweggetje richting het noorden. We lunchen in Seacliff, letterlijk boven op een klif, aan de zee. Fenomenaal uitzicht en heerlijk in het zonnetje. Na 162 km komen we in Oamara uit. ’s Avonds gaan we nog naar de Blue Eyed Pinguins kijken, maar doordat een stel toeristen alle borden negeren en op het strand gaan lopen terwijl de beesten uit zee zouden moeten komen, weigeren ze te voorschijn te komen zien we slechts 1 verdwaalde en volledig gestresste pinguin. Weer terug op de camping horen en zien we het vreselijke nieuws van de Tsunami…….

28 december
Vandaag een trip naar Mount Cook. Kijk ik al de hele reis naar uit, ben erg benieuwd! We rijden richting de alpen en het begint steeds donkerder te worden. Langs Lake Pukaki, schitterend licht blauw, turquoise van kleur, schijnt nog de zon, maar dat duurt niet lang.
Als we bij Mount Cook aankomen regent het inmiddels en is de hele weg en voornamelijk de berg in wolken gehuld. Bij de visitor information horen we dat het de komende dagen alleen maar erger zal worden, dus onze hoop voor een mooie foto van Mount Cook vervliegt snel. Dan maar een mooie kaart voor in het fotoalbum. We rijden weer terug richting Lake Pukaki en daar schijnt weer een waterig zonnetje. We lunchen aan het meer en rijden vervolgens langs het Pukaki-Tekapo-kanaal verder richting een zalmkwekerij. Lekker vers gerookte zalm meegenomen.
Het volgende meer doemt al weer op in de verte: Lake Tekapo. De kleur van het meer wordt veroorzaakt door rotsmeel, fijngemalen deeltjes die door de gletsjers aan de kop van het meer worden aangevoerd en in het smeltwater blijven zweven.
Velden vol lupinen aan de oever van het meer, echt schitterend. Er staat een klein kerkje (Church of the Good Shepherd) aan het meer, deze werd in 1935  gebouwd. Vanaf achter het altaar kijk je zo door een raam over het meer uit. We rijden door tot Mount Sommers en overnachten op een drukke familiecamping.
Vandaag 449 km gereden.

29 december
We rijden richting Kaikoura aan de oost-kust. Toeristische weg, er zijn weinig tussendoor weggetjes die we kunnen nemen, dus dan maar de drukke SH. Aangekomen in Kaikoura, een erg toeristische stad, kijken we welke dingen er te doen zijn. Je kan met en boot richting de walvissen, helikoptervluchten maken, maar het weer voorspelt voor morgen niet veel goeds, waardoor het nog maar de vraag is of de boottocht door zal gaan. We besluiten naar de camping te gaan en morgen verder te rijden richting Hanmer Springs. De camping is erg druk, het is dan ook midden in de zomervakantie, en de trein die ’s nachts dwars over de camping rijdt maakt het niet rustiger…..
Wel nette camping verder. Vandaag 300 km gereden.

30 december
We hebben de drukte van de camping wel gezien en gaan ontbijten aan de South Bay. Lekker rustig en heerlijk in het schaarse zonnetje. We rijden richting Hanmer Springs, waar we in de thermaal baden gaan zwemmen. Het enige nadeel…..het regent weer, en aangezien er nauwelijks onderdak is, het hard waait en Alex zijn handdoek in het zwembad was gewaaid, besluiten we naar de camper te gaan en verder te rijden richting de westkust. Uiteindelijk, na een barre, regenachtige tocht, komen we aan in Westport. Kilometerstand van vandaag: 346. Prima camping, 1 nadeel, enorme modderbaden……onder de camper….met loopplanken kunnen we nog net van de camper naar het asvalt komen zonder natte voeten, maar het is avontuurlijk!!

31 december
We besluiten om oud en nieuw te vieren in Nelson. Daar zal vast nog een camping zijn met een plekje om te overnachten. Eerst maar naar de camping…….vol…..hmmm, nouja, dan maar eerst de stad in en dan richting Richmond en vervolgens nog meer naar het westen, alles zit werkelijk vol…..toch maar weer terug naar Richmond, en net buiten het dorp is een Motor Inn met nog een plaatsje voor Jozef en Maria……Niks te beleven hier, het is 10 km naar Nelson, dus we besluiten om om half 12 naar de kust te lopen om zo, uitkijkend over Nelson, 2005 in te wijden….. Bad luck, halverwege (het is verder dan we dachten) flesje champagne open gemaakt en de uit Nederland meegebrachte sterretjes opgebrand. Door de bomen zien we net Nelson liggen……geen vuurwerk te bekennen, bij ons is nog het meeste licht met die sterretjes. We lopen (inmiddels weer in de regen) terug naar de camping en liggen om half 1 al te knorren…..Happy New Year!! Vandaag alsnog 268 km gereden.

1 januari 2005
Vandaag weer slecht weer. We hebben geen zin om een heel eind te rijden en na 120 km hebben we het wel gezien. Halverwege, in Kaiteriteri, bellen we even naar het thuisfront. Daar is 2005 pas net begonnen. Richting Pohara, in de bergen, zagen we een museum, waar je de grotten in kon lopen, en bedachten dat dat met dit weer wel ideaal zou zijn. We(nou ja……ik…..) parkeren de camper alleen zo waardeloos, dat hij vast komt te zitten in de drassige grond. Met geen mogelijkheid komt de camper los. Gelukkig staan er een aantal 4x4 auto’s en met een aantal man- en paardekrachten wordt de camper weer bevrijdt uit zijn benarde positie…….Enerverend dagje weer. We rijden verder en komen dus eindelijk in Pohara uit, aan de Tasman Bay. Inmiddels is de lucht opgeklaard en doet de avondzon goed zijn best. Wat ziet het er dan ineens anders uit…..Morgen gaan we naar het Abel Tasman National Park. De voorspellingen zijn gunstig wat de zon betreft. We lopen nog een stuk langs het strand, mooie camping!

2 januari
’s Ochtends vroeg op en in de auto richting Abel Tasman. Onderweg lopen we nog naar een waterval midden in de bossen. Super om te zien. We moeten eerst door een oerwoud heen, en over een touwbrug, maar het is wel een geweldig mooie waterval.
We rijden vervolgens naar de kust en komen uit in Totaranui. Aan het einde van de weg komen we op een camping uit en het is er behoorlijk druk. Eindelijk schijnt de zon zoals een zon hoort te schijnen in de zomer, en daar maken ook de Kiwi’s ook goed gebruik van! We lopen een stuk langs de kust en ploffen lekker neer in het zonnetje…..dit is vakantie. Op de camping in de campwinkel is de geschiedenis van het Abel Tasman National Park te zien en er hangen zelfs foto’s van ons koninklijk huis. Grappig om te zien!
Na een dag heerlijk van de zon te hebben genoten rijden we weer terug richting de bewoonde wereld en overnachten op een camping in Collingwood. We genieten van een glaasje witte wijn, aan de baai met een leesboek erbij. Prima dagje! Het meest bizarre is nog wel de man die naast ons staat op de camping. Beetje type clochard, en na eerst wat in het Engels te hebben gekletst begint hij ineens Nederlands te praten. Hij is in Delft geboren, hoe is het mogelijk, en hij is in de jaren 50 geëmigreerd naar Nieuw-Zeeland.
Vandaag niet veel gereden overigens, 81 km.

3 januari
Als we wakker worden lijkt de zon zelf weer volledig op vakantie. In de regen rijden we naar Farewell Split. Ziet er een beetje onheilspellend uit met dit weer. Niet echt aantrekkelijk. We besluiten om nog een stukje richting de westkust te rijden over gravelroad en aangezien Alex de kaart niet helemaal goed las, kwamen we bijna in Westport uit ;-). We besluiten na 2 uur terug te keren want de weg wordt er niet beter op, hoewel het wel een schitterende tocht is. We rijden richting Nelson en besluiten net buiten Nelson  aan de kust, in Hira (Cable Bay) te overnachten. Rustige, vooral kleine camping. Heerlijk leesboekenweer. Vandaag 249 km gereden.

4 januari
In de capitool reisgids staat dat je in Havelock de beste mosselen kunt eten van heel de wereld, dus dat moeten we natuurlijk uitproberen. We hebben overigens bijna geen boeken meer, alles is bijna uit, dus we leggen voor de verandering maar weer eens een kaartje. ’s Avonds dus, bij Live Mussels, mosselen gegeten, en inderdaad….ze waren super: super groen, super groot en bovenal super lekker!! Onze laatste dag op het zuider eiland moeten we toch in stijl afsluiten!

5 januari
Vandaag moeten we met de boot van Picton naar Wellington, dus we gaan vroeg op pad. We rijden langs de schitterende Malborough Sounds en het is echt oogverblindend!! De net opkomende zon maakt het net een plaatje uit een reisgids. Om 13 uur vertrekt de boot naar Picton. Mooie tocht, zeker als we de Malborough Sounds uitvaren en het zuider eiland achter ons laten. Weer een rolletje volgeschoten. Aangekomen in Wellington is het opgehouden met zachtjes regenen en we gaan op zoek naar een camping. Dat is nog niet een makkelijke opgave, want we zijn niet de enige camper die van de boot komt en niemand wil in dit pestweer nog uren rijden. Uiteindelijk komen we aan bij een camping in Lower Hutt, net ten noorden van Wellington. Wederom is het zwemmen op de camping, alleen dit keer geen loopplanken, dus dan maar de Teva´s aan, die mogen gewoon nat worden. Na het eten bedachten we dat we nog wel even een eindje wilden lopen naar de benzinepomp om troostvoer (in de vorm van chips en wijn) te gaan halen. Op de heenweg regende het nog niet zo hard maar op de terugweg regende het zo enorm hard, dat we, door onze fleece-jacks heen, drijf en drijfnat werden. Uiteindelijk maar in lachen uitgebarsten en op de camping alles (behalve de schoenen ;-) ) in de droger gestopt…..de enige manier dat het nog een beetje droog kon worden.

6 januari
Vandaag Wellington bekijken. Gezien het weer is het een prima dag om het Te Papa museum te gaan bekijken. Je kan hier uren rondlopen en dan nog heb je niet alles gezien. Na veel wikken en wegen, en na het bekijken van het weerbericht van de komende dagen, besluiten we om onze terugvlucht om te boeken naar een dag eerder. In Sydney is het wel lekker weer en om eerlijk te zijn…….een beetje zon is ook wel lekker. We rijden richting Greytown en vinden de goedkoopste camping van de hele vakantie. Slechts $13. Hier heb je dan ook weinig comfort, maar who cares. We hebben vandaag 100 km gereden.

7 januari
Onderweg richting Masterton slaat een steentje een ster in de voorruit en na een telefoontje mat de campermaatschappij laten we het repareren in Masterton. We vervolgen onze weg richting Hastings waar we naar Cape Kidnappers willen. Helaas is het tij niet gunstig, net te laat, waardoor we 5 uur moeten wachten om naar de gannets te kunnen kijken. We besluiten door te rijden naar Napier. Daar overnachten we aan Hawke’s Bay. Voor de eerste keer in de vakantie gaan we BBQ-en….gelukkig hangt er een scherm boven de BBQ…..want het regent weer…..Vandaag 286 km gereden.

8 januari
We komen steeds meer in de buurt van Auckland, en bij Lake Taupo gaan we links om en komen uiteindelijk aan in Ngongotoha, waar we 3 jaar geleden ook overnacht hebben. De camping is nog steeds lekker rustig, met een schitterend uitzicht over Lake Rotorua. Vandaag 356 km gereden. Nog  dagen en dan moet de camper alweer terug….

9 januari
We besluiten om naar Muriwai te rijden. Dat was 3 jaar geleden zo mooi, en in de buurt van Auckland. Wel makkelijk, want de camper moet terug morgen en dan zijn we al in de buurt. Het is vreselijk druk in Muriwai, het schijnt de laatste dag te zijn van de vakantie van de Kiwi’s en iedereen heeft besloten met dit weer te gaan BBQ-en in Muriwai. Wel een verschil met 3 jaar geleden, toen waren we ongeveer de enige mensen op de camping. We bekijken de zonsondergang, echt supermooi, en maken weer eens een paar foto’s. Morgen moet echt de camper weer terug…..time flies…..

10 januari
Gisteren in Tauranga hebben we een hostel opgezocht om te overnachten in Auckland. We droppen onze bagage, mooi hostel. We delen de keuken en badkamer, maar het ziet er allemaal goed uit. We brengen de camper terug en de rest van de avond zitten we aan Daily Harbour, bij een leuke tent. Morgen vliegen we naar Sydney….

11 t/m 16 januari
Met de bus richting Auckland airport en hop naar Australië. Het eerste wat we moeten regelen in Sydney is een slaapplaats voor de komende 2 nachten. Na een hoop gezoek, gesleur met bagage en gemopper, komen we eindelijk bij een beetje shabby backpackershotel uit. We krijgen een 2 persoonskamer……aan het kruispunt, snikheet (die hollanders zeiken overigens NOOIT over het weer…..) dus de nacht was 1 groot drama. Wat wel super is: Sydney!!! Wat een gave stad! We lopen de benen uit ons lijf en genieten van alles wat Sydney te bieden heeft. We bezoeken uiteraard the opera house, de Sydney harbour bridge, de Zoo (met de koala’s, tazz en platypus) en lekker shoppen in QVB.
13 januari gaan we naar Hans-Erik en Louise in Kilara, buitenwijk van Sydney, waar we de laatste 2 dagen blijven. Heerlijk uitrusten van een enerverende vakantie en genieten van het zwembad, de zon de rust!
15 januari brengt Louise ons naar het vliegveld en begint helaas onze terugreis weer. Dit keer via Hongkong, waar we een overstaptijd van 8 uur hebben.
We komen 16 januari moe maar voldaan weer terug in Amsterdam.

Volgende bestemming…?? Lapland, maar dat is pas in januari 2006……