Reisverslag 2001

2 t/m 29 november 2001

Vrijdag 2 november / zaterdag 3 november

Om 15.10 op weg naar Schiphol. Met een groep van 10 man zitten we gezellig te kletsen en wachten tot we kunnen inchecken en door de douane kunnen gaan. Om 18.15 gaan we door de douane en om 19.25 vertrekt het eerste vliegtuig, richting Londen. In Londen overgestapt op het vliegtuig naar Singapore, 13,5 uur vliegen, daar weer even eruit om de boel schoon te laten maken, en dan naar Melbourne, een vlucht van 7 uur. In Melbourne er weer uit voor de laatste etappe naar Auckland, deze vlucht duurt 3,5 uur.

Zondag 4 november

Binnen 20 minuten waren we door de douane heen, tassen in een taxi en hop naar de stad. Wel opgelicht (achteraf gezien) door de taxichauffeur, want het kostten ons bijna $50, terwijl we aan het eind van de vakantie voor $11 per persoon naar het vliegveld gingen met de stadsbus, maar dat maakt niet uit. De rit naar het centrum was erg mooi. Auckland is op 6 vulkaanheuvels gebouwd en dat is van de rand van de stad goed te zien, om maar niet te spreken van het centrum zelf, want het is daar soms behoorlijk steil!
De bed & breakfast is eenvoudig, dicht bij het centrum, maar netjes en we hebben geluk, want ze blijken de dubbele kamer ook voor 3 andere stellen te hebben geboekt, maar wij waren de eerste die aankwamen, dus wij mochten erin. We waren vreselijk moe, het was ook een uur of 4 ’s nachts voor ons gevoel, maar we zijn toch maar de stad in gegaan om ons zelf wakker te houden. Om 18 uur een pizza gegeten en daarna toch maar naar bed gegaan, want we konden onze ogen niet meer open houden.

Maandag 5 november

Om 2 uur ’s nachts allebei wakker, halve slaappil genomen en weer geslapen, tot 7 uur en toen maar gedoucht en gaan ontbijten.
Om half 9 de stad in en lekker rondgelopen. De Visitor information opgezocht, waar we een adapter voor de stekkers en een telefoonkaart kochten (E-com, daar bel je voor 0,15 ct naar Nederland).
Koffie gedronken (om wakker te blijven) in de champagne bar, gezellige tent. Terug gelopen via Albert Park, een mooi park in het midden van het centrum, met palmen, Pohutekawa’s (NZ-se kerstbomen), fonteintjes en andere leuke bloemen en planten. Terug in de B&B even naar huis gebeld dat we goed waren aangekomen en toen richting North-Sails gelopen (hier gaat Alex van december-februari werken) in Viaduct Harbour. Echt een leuke haven, hier liggen niet alle grote zeiljachten, die liggen in Westhaven, maar hier lag toch ook wel wat leuks tussen. Ook zit hier America’s Cup Village, waar een aantal landen hun race-zeilboten hebben liggen om te trainen voor de America’s Cup 2003. Mooie boten! Achter America’s Cup Village is Packenham street West, waar North Sails zit. Om 15.00 weer terug in de B&B, waar we de was hebben gedaan en daarna lekker in de zon in de tuin gezeten. Om 19 uur naar Parnell gelopen, leuke wijk, waar we bij Oh Calcutta gaan eten. Een heel erg leuk Indiaas restaurantje, waar het eten echt perfect is en het kost bijna niks! Om half 10 thuis en toen weer het bed ingedoken.

Dinsdag 6 november

Na het ontbijt hebben we Wendekreisen opgebeld, waar we de camper gehuurd hebben, en ze sturen om 9.30 iemand langs om ons op te komen halen en naar de camper te brengen. Om 9.45 zijn we in Otohuhu, een wijk in het zuiden van Auckland. De camper is een jaar oud en ziet er prima uit. Veel ruimte, een rondzit, keukenblokje met 2 pitsgasstel, kortom, we zullen ons hier wel in vermaken de komende 3 weken.
Om 11.15 zijn we uitgekletst met iedereen in het bedrijf en gaan we op weg. Wel raar om aan de andere kant van de weg te rijden, maar je went er snel genoeg aan! Allereerst zoeken we een supermarkt op, en al snel hebben we er een gevonden: supergroot, net de MAKRO en ze hebben er zelfs Bolletje-producten uit Nederland!
Na flink wat inkopen te hebben gedaan gaan we op weg naar Hamilton. Hier moesten we een cadeautje uit Nederland afleveren. Om half 4 ergens onder een boom neergeploft om even wat te lunchen en daarna richting de kust: Raglan. Het schijnt hèt surfdorp van de omgeving te zijn. De rit naar Raglan was schitterend, dwars door de bergen heen en uiteindelijk komen we aan een baai aan om half 6. We zoeken de camping op , maken eten klaar en om kwart voor 9 ploffen we moe maar voldaan het bed in. De eerste dag 190 km gereden. Binnen een kwartier zijn we onder zeil!

Woensdag 7 november

Om half 10 rijden we weer van de camping weg, even naar het strand om te kijken hoe dat er uitziet: erg mooi uitzicht! Het begint een beetje te druppelen en we besluiten om de weg langs de kust te nemen, we zien wel waar we uitkomen.

We komen uit in het Te Toto Gorge reserve, en binnen no-time rijden we op een onverharde gravel-road de berg op……..erg stijl, erg bochtig en we hebben geen idee waar we uitkomen! Inmiddels regent het pijpenstelen en het water kwam in stromen de erg af! Na een tijdje te hebben gereden toch maar besloten om terug te rijden naar Raglan en de weg te nemen die wel op onze kaart staat.De weg naar Te Mata stond wel op de kaart, maar was nergens te vinden, dus maar de weg gevraagd en een paar surfers namen ons op sleeptouw, en wezen ons de weg. Na een schitterende tocht van een aantal uur, wederom door de bergen en over gravel-roads, kwamen we om 14.15 aan in Otorohanga (via Te Mata, Makomako, Terauamoa, Tihiroa). Daar geluncht en even door het dorp gewandeld. Na de lunch internet café opgezocht om even een mailtje te sturen en nog wat boodschappen gedaan. Om 16.00 naar het Kiwi prak gegaan, waar we, naar achteraf zou blijken, onze eerste en enige  echte levende Kiwi zouden zien.
Om 16.45 naar de “camping” naast het Kiwi park, er is plaats voor niet meer den 12 campers en we komen naast een naar drank stinkende vrouw te staan, die samen met haar man, met 4 tanden in zijn mond, in een campertje woont.…….net Pipo de Clown en Mammaloe.
Wederom moe van het rijden ploffen we in een stoeltje en trekken we een flesje wijn open. Vandaag 143,5 km gereden.

Donderdag 8 november

Gisteravond om 7 uur inslaap gevallen en 3 uur later werden we weer wakker. Even wat gegeten en toen weer verder gaan slapen: om 8 uur werden we weer wakker!
Om 10 uur reden we weg, nadat we eerst bij (alweer of nog steeds) dronken Betsie en 4-tand Klaas in hun campertje hebben gekeken. Wat een vreselijke zooi in die camper! Volgestouwd met de meest lelijke rotzooi die je maar kunt vinden. Tevens een paar Delfts-blauwe klompjes!
Om 11 uur zijn we bij de Waitomo caves. Eerst naar de Glowworm-caves gegaan. Wel mooi, maar te duur voor wat je te zien krijgt. Echt toeristisch, maar je moet het wel gezien hebben. We hebben tijdens een boottochtje door de caves zo’n 10 duizend Glow-worms gezien.
Het museum waar we daarna heen gaan stelt weinig voor, maar is wel leuk voor kinderen. We waren er dus ook zo doorheen! Om 13.15, na wat geluncht te hebben, rijden we richting New-Plymouth. We vertrokken met zon, maar al snel breekt de hel los en tot Mahoenui hebben we regen! Vanaf Te Kuiti, gaan we de bergen in. Ondanks de regen, is het weer een schitterende tocht! Bij Awakino (North Taranaki Bright) komen we bij de zee en begint de zon zowaar een beetje te schijnen. Vanaf dat moment worden we overspoelt door mooie doorkijkjes naar de zee. Echt schitterend!
Zo’n 15 km voor Waitara ziet Alex dat we wel heel erg krap in de benzine zitten, en als je zoiets ontdekt kom je natuurlijk nooit een benzinestation tegen! Na een paar benauwde minuten komen we in Waitara aan en hebben we snel getankt! We reden inderdaad op de dampen want er ging ruim 55 liter in!! Gelukkig is de benzine lekker goedkoop: 949 ct / lt.
Om half 5 zijn we in New-Plymouth waar we de Visitor information opzoeken. De camping waar we die nacht verblijven is echt mooi en ligt aan het strand van de Tasmaanse zee. ’s Avonds in de stad wat gegeten. Absoluut niet gezellig, maar wel lekker. Om half 10 weer op de camping en gaan slapen. Vandaag 204,8 km gereden.

Vrijdag 9 november

Om 7 uur waren we wakker, want tja, als je jarig bent, dan ben je altijd vroeg wakker! Nadat ik gedoucht had, kwam ik in een versierde camper terug! Vol slingers!
Het thuisfront liet zich via de mobiel van Alex horen en dat was erg leuk! Van Mirjam en Jeffrey een kaartje, en een cadeautje van Alex, echt jarig dus!
Nadat we ontbeten hadden een supermarkt opgezocht om gebak te kopen! En natuurlijk horen daar kaarsjes op! Flesje wijn voor vanmiddag. Daarna op weg naar Wanganui. Het eerste stuk is over de Surfcoast Highway en loopt om Mount Taranaki heen! Echt schitterend! Om 12 uur hebben in Opunaki een plekje aan het strand opgezocht om gebak te eten, met natuurlijk kaarsjes erop!!
Richting Wanganui rijden we door een aantal kleine dorpjes heen waar zeer weinig te beleven is . Je bent er ook iedere keer in 2 sec. doorheen. Om 16.00 rijden we Wanganui binen. Mooie, heuvelachtige stad met erg veel groen, pal aan de Wanganui rivier. We stoppen weer bij de Visitor Information (vaste prik, maar erg handig als je wilt weten wat er allemaal te doen is). We zoeken een camping uit aan de rivier, een Top 10 Holiday park, en dat is te zien. Het ziet er keurig uit en het sanitair is netjes.
We stippelen de route voor morgen alvast uit. Het nadeel van een campertje is, als je alles hebt uitgepakt en losgehaald, dan moet je dat allemaal weer vastzetten als je weer gaat rijden. En aangezien we ergens gingen eten in de stad, konden we dus de hele boel weer inpakken om te gaan rijden. We vonden een heel gezellig restaurantje in het centrum: Zanzibar.
Heerlijk gegeten, echt een verjaardagsmaal. Om 10 uur zijn we terug en gaan we lekker slapen. Vandaag overigens  238,1 km gereden.

Zaterdag 10 november

Om 8 uur wakker met een zonnetje. Heerlijk in de zon ontbeten en om half 10 naar het stadje gereden, om het museum te gaan bekijken. Het is pas om 10 uur open, dus we lopen eerst even door een parkje heen, waar we in de verte Mt. Ruapehu zien! Echt een mooi gezicht! Daar gaan we vandaag heen. Het museum is erg leuk en kost bijna niks ($2, terwijl we voor Waitomo caves $25 kwijt waren).
Om 11 uur waren we door het museum en na nog wat boodschappen gedaan te hebben rijden we richting National Park Village.

De tocht was wederom schitterend en overal waar je kijkt zie je schapen en lammetjes! Weides vol! Onderweg een paar keer gestopt om van het mooie uitzicht te genieten. Niet alleen watervallen, maar ook Mt. Ruapehu!. Aangekomen in National Park Village blijkt daar helemaal niks te beleven!! Geen camping niks, dus we rijden richting Whakapapa, aan de voet van Mt. Ruapehu. Wel koud, op zo’n 1100 meter hoogte, maar wel een mooi gebied. De camping is belachelijk duur voor wat je krijgt, maar dat komt door de omgeving waar je zit. Van hieruit gaan veel mensen de berg op en in het ski-seizoen is dit het hoogst bewoonde dorp van de omgeving en ben je zo op de skipistes. De rest van de middag hebben we lekker rustig in het zonnetje gezeten. ’s Avonds en ’s nachts is het erg koud en regent het. Vandaag
153,4 km gereden.

Zondag 11 november

Om 8 uur worden we wederom wakker met een zonnetje! Het kan niet op!
Nadat we de boel weer ingepakt hadden reden we naar het postkantoor om even een mailtje te sturen: schreeuwend duur!! Om 10 uur op weg naar Turangi en Lake Taupo. Vervolgens naar Taupo om het meer heen: echt geniaal! Zo ontzettend mooi!
Vervolgens reden we naar de Craters of the moon, waar we een uur hebben rondgelopen langs kokende modder en stinkende zwavel. Erg mooi om te zien, zeker omdat je zo’n maanlandschap niet verwacht als je ziet dat er alleen maar bos omheen is.
Aan de andere kant van de weg waren de Huka Falls. Turquoise stroom van kolkend water…..super!
Vervolgens reden we naar Rotorua. Op weg naar Rotorua kwamen we een Maori village tegen, maar dat was ze duur om daar in te mogen, dat vonden we het niet waard, dus we zijn maar doorgereden. Achteraf spijt, dit was namelijk het enige echte dorp wat we tegengekomen zijn……
Aangekomen in Rotorua was het vreselijk druk! Wat een toeristisch plaatsje! Vreselijk! Allemaal campers en backpackers. Het is wel een mooi visitors information centre, maar alles wat je daar in de omgeving kon doen was veel te duur, te toeristisch en niet iets wat wij zochten. Dus we waren er snel klaar. Nog wat kaarten en postzegels gekocht en de rest op de bus gedaan en dan naar Ngongotaha, aan Lake Rotorua. Eenvoudige camping met een heel mooi uitzicht over het meer. We hebben heerlijk in het zonnetje gezeten met een glaasje wijn. Er was verder niemand op de camping, geen campertjes, alleen een paar vaste caravans. Heerlijk rustig dus! Al die andere campers zoeken de campings op in de grote steden, en dat blijkt, want de kleine campings die wij op zoeken zijn over het algemeen erg rustig! Stand van de kilometers vandaag: 202,9 km

Maandag 12 november

Om 10 uur rijden we richting Rotorua terug. Daar schijnt midden in de stad een Maori “dorpje”  te liggen en daar willen we wel even kijken. Het is heel klein, ziet er wel aardig uit, maar er is niets te beleven verder. Het is vooral ingericht voor de toeristische avonden. Het stinkt wel vreselijk naar de zwavel. Dat borrelt hier in de grond gewoon omhoog!
De reis vervolgd zich langs het meer aan de oostkant, naar Hell’s gate. Dit blijkt het zelfde te zijn als de Craters of the moon en we besluiten om maar niet naar binnen te gaan, want dat hebben we eigenlijk al gezien. Wel schijnt er een geiser te spuiten elk uur, maar om daar nou $15 voor te betalen, dat waren we niet van plan.
Nu naar Okere Falls. Volledig gemist, we zijn er langs gereden zonder ook maar iets te zien, dus toen we bij Paengaroa aankwamen hadden we in de gaten dat we ietsie te ver waren gereden.  De rit was best bergachtig, dus we hadden niet zoveel zin om weer om te keren en terug te rijden. Daar besloten dat we bij de kust rechtsaf zouden gaan richting Whakatane. In de reisgids staat een hele mooie rit langs de oostkust, van Gisborn naar Opotiki, en de planning is om nu naar Gisborn te rijden en dan morgen die 342 km lange rit langs de kust te rijden. Bij Opotiki nemen we de weg naar Gisborn, wat achteraf zwaarder was dan we verwacht hadden. De rit was heel erg bergachtig, met alleen maar steile wegen en bochten, dwars door het Te Urewera National Park het was wel (weer) een schitterende tocht.
Om 5 uur rijden we eindelijk Gisborn binnen, bekkaf! Even boodschappen gedaan bij de Pack ’n Save en dan een camping opgezocht. Niet echt een luxe camping, maar we hebben stroom en een toilet, en dat is genoeg. De camping was ook een van de goedkoopste tot nu toe: $12,50
Wijntje open getrokken en getracht bridge te leren, maar de wijn kwam harder binnen zetten dan gedacht en daar zijn we maar heel snel mee opgehouden, want het had geen zin! ’s Avonds vroeg naar bed en heerlijk geslapen! Vandaag
319,0 km gereden!

Dinsdag 13 november

Na eerst een mailtje naar het thuisfront te hebben gestuurd gaan we de Pacific Coast Highway op om zo naar Opotiki te rijden. Het weer laat veel te wensen over, het regent bijna de hele dag en dat is erg jammer! De rit schijnt mooi te zijn, maar dan moet wel de zon schijnen! Weinig foto’s gemaakt, maar ondanks de regen was de tocht best aardig. Ik kan me voorstellen dat de rit in de zomer mooi is, want dan staat de Pohutekawa volledig in de bloei en dat was nu niet het geval. Maar goed, om 17.15 zijn we in Opotiki. Nog steeds regen, dus we zoeken de camping op. Het aantal kilometers voor vandaag: 343,2.

Woensdag 14 november

Rustdag!! Zijn we ook wel aan toe! De ochtend begint met wat regen, maar al gauw breekt het zonnetje door om vervolgens de hele dag te blijven schijnen! We rijden een stukje naar een plekje aan het strand dat we 2 dagen geleden al hadden gezien, om daar lekker op het strand aan de Bay of Plenty (tussen Matata en Pikowai) van de zon en de rust te genieten.
Na een tijdje in de zon te hebben gezeten rijden we naar een camping in Pukehina, om daar de nacht door te brengen. We hebben
100,9 km gereden, genoeg voor vandaag!

Donderdag 15 november

Vandaag gaan we richting de Coromandel. Eerst stoppen we in Te Puke bij een apotheek, want na 7 dagen jeuk is het, vooral ’s nachts, niet meer uit te houden! Inmiddels ben ik ruim 25 keer gestoken door sandfly’s op mijn voeten en enkels.
Vervolgens een mooie tocht naar Tauranga gereden. Het is een mooie, duur uitziende stad, met mooie huizen, mooie auto’s en mooie bootjes.
Vervolgens naar Whangamata. Heerlijk aan een baai geluncht, in het zonnetje. Daarna naar Opito gereden, een gravel road van zo’n 15 km, maar wel een mooi uitzicht. Helaas was er in Opito geen camping te vinden en free-campen was daar ook niet toegestaan, dus we rijden weer terug en nemen de eerst volgende camping, in Kuatonu.
Leuke camping, we hebben buiten gegeten, onder een afdak, goed geregeld!!
Stand van vandaag: 269,1 km

Vrijdag 16 november

We rijden naar Coromandel en nemen daar de weg via Waitete Bay naar Colville. Die weg is wel te doen. Erg mooi wederom. Strakblauwe luncht….super!
Bij Colville nemen we de weg richting Port Charles en dat is gelijk een gravel-road. 60 km is het naar het einde van de weg. We komen uit, na een barre tocht over smalle weggetjes en vooral steile weggetjes, in een baai, waar een camping-ground is zonder faciliteiten. Alleen is er een toilet. Er loopt een mamma schaap met 2 lammetjes rond en als je de nacht daar blijft, dan moet je $7 per persoon in een potje doen! Wat zijn ze hier goed van vertrouwen!
We dubben of we daar de nacht blijven. We lopen een stukje langs het strand naar een paar rotsen toe, waar een watervalletje vanaf loopt, en genieten verder van de rust en de mooie omgeving.
Om 4 uur gaan we uiteindelijk toch maar weer terug, want we zijn wel toe aan een lekker douche en we weten niet wat het weer morgen is, en om met regen deze weg te rijden is niet echt een pretje! Onderweg nog even gestopt bij een uitkijkpunt wat volledig ligt verscholen in de bosjes, maar eenmaal op de punt aangekomen is het uitzicht echt fenomenaal!! Je kijkt uit over Great Barrier Island….onbeschrijflijk!
Om half 5 rijden we richting Coromandel, en daar komen we om half 7 aan. Geen camping in de buurt, dus nog even doorgereden naar Waikawau. Mooie camping aan de Firth of Thames. Echt schitterend!
Vandaag 167,9 km gereden, wat het totaal tot en met vandaag op 2332,8 brengt!

Zaterdag 17 november

Gisteren heerlijk weer, vandaag regen. Maar goed dat we toch terug gereden zijn gisteren! We rijden om een uur of 11 richting Thames waar we wat boodschappen doen.
We rijden om een uur of 1 richting Kawakawa Bay, waar we aan de baai, met een schitterend uitzicht op Ponui Island, Pakkihi Island en Waiheke Island, hebben geluncht.
Om 3 uur rijden we weer richting Auckland. Daar wordt de Higway een Motorway, en dat betekend 3 baans weg!!! Dat zijn we niet meer gewend! Bij Warkworth gaan we rechts richting de kust en uiteindelijk nemen we een camping in Whangateau, aan de kust. Mooie camping. We lopen een stukje over het strand, wat erg lang en groot is doordat het eb is.
Het is snel vloed aan het worden en binnen 30 minuten hebben we weer een zee voor de deur! Heel bizar hoe snel dat gaat!

Vandaag
244,8 km gereden.

Zondag 18 november

Vandaag extreem vroeg wakker, om half acht. Om 8.45 rijden we richting de echte Bay of Islands. Onderweg veel mooie baaien met nog mooiere stranden. We lunchen in Waipu, aan de kust, aan een schitterende baai.
Na de lunch rijden we door naar Whangarei, waar we een Visitors Information opzoeken om te kijken wat er in de buurt allemaal te zien is. Een paar km buiten Whangarei zijn de Whangarei Falls. Deze watervallen vallen van 25 meter naar beneden en er is een looppad van boven naar beneden en over het water heen weer naar boven. Erg indrukwekkend! We rijden weer verder langs nog meer mooie vergezichten en mooie natuur. Om een uur of half 6 zijn we in Russell, waar we een mooie terras camping hebben met uitzicht op Waihihi Bay. Wel weer veel gereden vandaag:
294,8 km.

Maandag 19 november

Om 10 uur rijden we van de camping weg en gaan we naar de “haven” en kijken wat we allemaal willen zien in de buurt. Eerst rijden we naar FlagStaff Hill, waar je een schitterend uitzicht hebt over Waihihi bay en Veronica Channel. We rijden weer terug naar het dorp en zetten de camper in het dorp neer, bij het oudste kerkje van het land: Christ Church, uit 1835. Mooi klein kerkje met eromheen een klein kerkhof. Verder gaan we ook nog naar Captain Cook Memorial Museum. Klein museum met een replica van de Endeavour en verder de geschiedenis van Russell.
We rijden om een uur of 1 naar de ferry om over te steken naar Opua. Van daar uit rijden we naar Paihai. Erg toeristisch, zo erg hebben we het (na Rotarua) niet meer meegemaakt! Overal motels, hotels, toeristische dingen die je kan doen, zoals Islandhopping voor $250.

Na de lunch rijden we naar Haruru Falls. Mooie kleine waterval en we zien al snel tegenover de waterval een camping en eigenlijk vinden we het wel mooi geweest voor vandaag en besluiten op die camping te overnachten. Pal tegenover de watervallen! Vandaag weinig gereden, maar dat mag ook wel een keer:
28,8 km.

Dinsdag 20 november

Vandaag rijden we naar Kerikeri. Hier ligt, aan het Kerikeri Basin, Rewa’s Village. Dit is een replica van een Maori-vissersdorp van voor de komst van de Europeanen. Het werd in 1969 op de rivieroever gebouwd. We hebben daar rondgelopen tussen het huis van het stamhoofd, de voorraadkamers en de huizen met rieten daken.
Na deze culturele impuls rijden we naar de Rainbow Falls, net buiten Kerikeri. Helaas staat de zon niet helemaal goed, en dus zien we de regenboog niet echt goed. Maar wel weer een mooie waterval. Om te lunchen rijden we naar Mangonui, aan de Doubtless Bay. Het is nog maar een klein stukje naar Cape Karikari, waar we aan het einde van de weg weer een camping-ground vinden, net zoals in het noorden van Coromandel. Hij ligt aan Matai Bay. Erg mooi en rustig, maar besluiten toch naar een andere camping te rijden, er zijn namelijk geen douches en de toiletten zien er ook niet echt comfortabel uit.
We rijden naar de camping in Tokerau Beach. Rustige, mooie camping.
’ s Nachts zie ik een meteorieten regen, naar achteraf blijkt. Heel apart om dat eens te zien.

Aantal kilometers vandaag:
147,5.

Woensdag 21 november

Vandaag “de grote tocht” naar het aller Noordelijkste puntje van Nieuw-Zeeland! Eerst even wat boodschappen gedaan in Kaitaia. Het eerste gedeelte van weg is prima. Beetje saai in het begin, maar als we bij Tangoake zijn, komen weer de mooie uitzichten. Vanaf Waitiki Landing is het 20 km gravel-road en dan begint ook het slechte weer. Aangekomen in Cape Reinga waait het vreselijk hard en regent het ook een beetje. Verder is het goed bewolkt, wat wel erg jammer is, maar toch is het uitzicht fenomenaal!
Na een half uurtje rijden we weer richting Waitiki Landing en onderweg zien we een auto in de greppel liggen, geslipt!
We rijden weer terug naar Kaitaia en dan door naar het begin van Ninety Mile Beach: Ahipara. We willen eigenlijk nog naar de Beach gaan , maar eenmaal aangekomen in Ahipara begint het te regenen en houdt het ook voorlopig niet meer op!
Vandaag
280,7 km gereden.

Donderdag 22 november

Regen, regen, regen, regen, regen, regen, regen! We rijden om 10 uur weg, richting Kohukohu, waar we een ferry nemen richting Rawene. Na 40 km zijn we in Waipoua Forest, waar de grootste Kauri boom van Nieuw-Zeeland staat: 51 meter hoog en 14 meter omtrek. Inmiddels is de zon gelukkig weer doorgebroken en dan ziet alles er heel anders uit. Na de boom te hebben bekeken rijden we richting Dargaville………maar zo’n 30 km voor Dargaville bekruipt ons het nare gevoel dat we dat met de benzine wel eens niet zullen gaan redden!!!!! Maar goed, we rijden maar vrolijk verder, want stoppen heeft geen zin. Als er geen benzine meer inzit dan stopt hij vanzelf!!! Gelukkig, in de middle of nowhere, vinden we een Mobil tankstation, met (voor ons) dure benzine: $1,10!! Maar dat boeit niet, we kunnen weer verder, nadat  we 55 liter in de tank gegooid hebben. In Dargaville besluiten we om daar maar te blijven, eerst even boodschappen doen en dan een camping opzoeken. De camping is rumoerig en sommige mensen vinden het nodig om op een volkomen lege kampeer plek, toch zowat op onze lip te gaan staan. Ze schromen ook niet om zowat door onze borrel tafel te lopen en dat irriteert aardig! Maar het schijnt ze niks te doen.
Stand van vandaag:
179,9 km.

Vrijdag 23 november

’s Nachts is het erg luidruchtig op de camping en de volgende ochtend worden de onruststokers vroeg van de camping gestuurd, en 2 andere gasten in een huisje worden om 8 uur uit hun bed gelicht! Wat een aso camping achteraf! Maar goed, maakt niet uit!
We rijden weer richting Auckland, het einde komt inzicht, helaas! We stoppen in Helensville om te kijken of er in de buurt nog wat leuks te doen is en vervolgens rijden we naar Shelly Beach. Daar lunchen we aan het strand en op de weg terug gaan we nog even naar een Makedamia farm. We gaan Muriwai Beach op de camping staan en het schijnt dat daar aan de kust een Gannets-reservaat is. We gaan erheen en dat was echt heel speciaal om te zien. Meer dan duizend vogels op 3 rotspunten. Echt super mooi. Aantal gereden kilometers vandaag:
227,9.

Zaterdag 24 november

Vandaag de laatste volle dag met camper, morgen gaat hij weer terug naar het verhuursbedrijf. We rijden naar Auckland en gaan naar de dierentuin. Het is om half 11 ’s ochtends al enorm druk en de parkeerplaats is volledig afgetobd, behalve……als je een campertje hebt!! Want dan zijn er speciale camper parkeerplaatsen en daar was er nog vrij! Pal voor de deur, ideaal!
Het is een hele mooie ruime dierentuin met speciale vogels, Wallaby’s en andere beesten! Na 3 uur te hebben rondgestruind tussen de gezinnen en herrie-makende kinderen rijden we naar West-Haven. We lunchen wat en nadat we even door West-Haven hebben gereden zetten we de camper aan de rand van Auckland neer, naast Viaduct Harbour. In de stad hebben we gekeken waar er plaats was in een backpackers hotel voor vanaf morgen. Dat was nog niet zo makkelijk, we moeten morgen bellen naar alle adressen, om 10 uur in de ochtend, want dan weten ze of er mensen zijn uitgecheckt. We gaan richting Ranui, een wijk ten westen van het centrum, waar we een camping opzoeken. We wassen de camper en doen nog even de was. Aangezien we morgen de camper weg gaan brengen pakken we de tassen ook alvast in. Het is wel snel gegaan!! Na ons galgemaal gaan we voor de laatste keer slapen in de camper. Vandaag maar
85,3 km gereden.

Zondag 25 november

Laatste dag met de camper. We besluiten om naar West-Haven te rijden en bij de Auckland Harbour Bridge even de was buiten te hangen aan de camper. Als het droog is rijden we richting centrum. Het is maar 5 km, maar we doen er 40 minuten over, want wat we even vergeten waren is dat er Christmas Parade is in het centrum. Uit eindelijk hebben we om half 2 alle bagage in het backpackers hotel in Lorne Street afgegooid. Hartje centrum.
We brengen de camper terug naar Wendekreisen en om 3 uur zijn we terug in het centrum. We gaan eerst even naar de kamer om wat spullen te pakken en dan richting Maritime Museum. Een mooi groot museum, met veel informatie ook over de race-zeilboten van Team New-Zealand. Ook staan er oude zeilboten van de Maori’s.

Vandaag nog
50,3 km gereden, wat het totaal op 3827,8 km brengt!

Maandag 26 tot en met donderdag 29 november

De laatste paar dagen is Alex aan het werk en zit ik buiten in het zonnetje aan de haven, in het park, of binnen bij Starbucks Coffee. Verder hebben we niet veel gedaan, behalve ’s avonds gegeten bij o.a. the Loaded Hug aan Viaduct Harbour, prima tent!! Op donderdag gaan we om kwart voor 12 naar het vliegveld waar om 15.50 mijn vliegtuig vertrekt. Op vrijdag 30 november ben ik om 12.15 eindelijk in Nederland, na een lange vermoeiende vlucht, maar een fantastische vakantie!